Page 23 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 23
Sözün özü: Âşık, maşukta, yani sevdiğinde ve sevdiğinin Aşk yolu çetindir, güllük gülistanlık değil.
hâllerinde kaybolur. Başta türlü hâller. Görünürde bunlar Bu böyle biline!
nice zahmettir, lakin hakikatte rahmet. Gönül göz, göz gönül Diline geleni söyleyene, balı ağı eyleyene dua; insan-ı
kesilir; o andan itibaren zaman ve mekân vuslat penceresidir, kâmile mahsustur: Düşmanı için “her vardığı yerde mevsim
kavuşmaya giden yolun başı. Alınan verilen her nefes, bahar, mekân güllük gülistanlık olsun.” demek. Zehir sunana
sevgiliye bir kanat çırpmadır. bal sunmak, şeker sunmak, şerbet sunmak; taş atana, gül…
Derviş Yunus, böyle düşünür ve söyler. O yürür, ardınca Dirliksiz edene dirlik, huzursuz edene huzur dilemek.
gönül dostları. Yanı başında kara dağlar, kara taşlar, ulu Kötülüğe iyilik.
ağaçlar. Havada salkım salkım bulutlar ve seherin müjdecisi Zahmete rahmet.
kuşlar. Yunus, bir ırmak olup akmadadır ve aslında Yunus’un Hakikat şudur: “Muhakkak, insanı en güzel biçimde
gönlüdür akan. yarattık.” Muhakkak ve muhakkak. Ahsen-i takvîm, yani en
Âşık Yunus aheste yürür, yürür, yürür… Ellerini açıp güzel yaratılışın sırrına erenler, güzel görüp güzel düşünenler,
bakışlarını ufka çevirir. Lakin açılan el, el değil; söyleyen dil, dil güzel düşünüp güzel söyleyenler. İnancın ve güzelliğin
değildir. Derviş Yunus kendinden geçmiştir: enginliğinde sefere çıkanlar. Aşk âleminde hakikat yolcuları.
Onlar ki ahsen-i takvîmi biliyor, azizlenmiyor. Aczini biliyor,
azizlenmiyor.
“Aşkın aldı benden beni, bana seni gerek seni İnsan-ı kâmil.
Ben yanarum dünigüni, bana seni gerek seni. Aşk yolcusu.
Kötülüğe iyilik.
Ne varlığa sevinürem, ne yokluğa yirinürem Kem söze tatlı dil.
Aşkın ile avınuram, bana seni gerek seni…” Çatık kaşa güler yüz.
Yanlışa müsamaha.
Ders: 2 Bedduaya dua…
“İncitme” der Derviş Yunus derslerinde, sohbetlerinde; “Her kim bana ağyarısa, Hak Tanrı yâr olsun ana
“İncinsen de incitme! Hakiki âşık hoş görür, incitmez.” “İyiliğe Her kancaru varırısa, bağ u bahar olsun ana.
iyilik her kişinin, kötülüğe iyilik er kişinin kârı.”
Böyle görmüş, böyle bellemiş, böyle söylemiş evvelkiler. Bana ağu sunan kişi, şehd ü şeker olsun aşı
Söyleyeni, ne zaman söylendiği meçhul. Gelsün kolay cümle işi, eli irer olsun ana.
Bu atalar sözüne dair türlü ders verici hikâyeler
anlatılmıştır. Kıssadan hisse hani. Önümce kuyu kazanı, Hak tahtına ağdursun anı
Sözün hikmetinden sual olunmasa yeridir. Ardımca taşlar atana, güller nisar olsun ana…”
Bildiğimiz, çoğu zaman iyiliğin karşılığı iyiliktir; zaman
zaman kötülük. Zaman zaman nankörlük dedikleri.
Kötülüğe iyilikle karşılık vermek bir tarafa; kötülüğe
tahammül etmek, katlanmak bile büyük bir meziyet, büyük
bir nitelik. Bunun adı, sabır olsa gerek. Lakin sabrı miskinlikle
karıştırmamalı.
Bu, öyle bir atasözü ki manasında merhamet esintileri var.
Af var. Öfkeyi yenmek, kini yutmak var. Gerçek âşık bunları
bilir. Ve dahi “âhirete çok yakın, üzerinde yaşadığı dünyaya
çok uzak” olduğunu da bilir ve bu hakikati aklından çıkarmaz.
Bu yüzden içi dışı Hak aşkıyla pür nur olan, aydınlanan
kişinin (ki o, hakiki âşıktır) dünyasında alışveriş vardır, hile
yoktur. Söz vardır, yalan yoktur. Azim vardır, gayret vardır, hırs
yoktur. Kulluk bilinci vardır, ululanmak yoktur.
Aşkı bilmeyen, âşığın ne hâlinden anlar ne dilinden. Cahildir.
Hem de zırcahil. Cahil insan, bilmediğine, anlamadığına
düşman olur kendiliğinden. Aşktan yana nasipsizdir.
Bilmeyene ve anlamayana aşk da yabancıdır, âşık da.
Âşıkların istikametini, yönünü bilmeyenler, elbette hâlini
anlamazlar.
Yol bilmeyenlerin, hâlden ve dilden anlamayanların payına
düşen ise kîl ü kâldir, dedikodudur, boş sözdür ve bir de haset.
Ah haset!
Dizginsiz at, azgın köpek.
Zihniyet belli, niyet belli. Toprağa düşmesin tohum.
Düşerse yağmur, güneş görmesin. Görse de çatlamasın,
filizlenmesin. Ne dal olup çiçek açsın, meyve versin; ne
buğday olup başak düzsün.
Kem düşünen, kem görür.
Allah ıslah etsin.
Kurt, kuş, köpek, tilki, yılan, çıyan…
Kısık gözler, kurnaz bakışlar, sahte gülüşler, hoyrat sözler...
KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM 21