Page 27 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 27

Beşir Ayvazoğlu İle Yunus Emre Röportajı









               UNESCO,  2021’i  Vefatının  700.  Münasebetiyle  Yunus   eden ve her birinde bir problemin çözüldüğü son derece önemli
            Emre  Yılı  ilan  etti.  Yunus  Emre’nin  çağının  en  önemli  şairi   eserleriyle  Ortaçağ  Anadolu’su  hakkındaki  bilinmezlere
            olduğunu biliyoruz ama hakkında ne yazık ki ayrıntılı bilgiye   ışık  tutan  Prof.  Dr.  Ahmet  Yaşar  Ocak,  Yunus  Emre’yle  de
            sahip değiliz. Yunus Emre kimdir, nasıl bir şairdir?  araştırmalarını  yoğunlaştırdığı  tarih  döneminde  yaşadığı
                                                               ve  incelediği  tasavvufî  cereyanların  içinde  yer  aldığı  için
               Yunus Emre’nin tarihî şahsiyeti hakkında -bazı temelsiz   yakından ilgilenmiş ve tartışmalara yeni boyutlar kazandıran
            iddialar  bir  yana  bırakılırsa-  hiçbir  şey  bilmiyoruz.  Üzeri   tespitlerde  bulunmuştur.  Birçok  eserinde  çeşitli  vesilelerle
            menkıbelerin  sisiyle  örtülü  bir  hayat...  Şiirleri  bile  daha   söz  konusu  ettiği  Yunus  hakkında  üç  bildirisi  bulunan
            sonra  onun  gibi  söylemeye  çalışan,  hatta  onun  adını   Ocak’a  göre,  bu  büyük  şair,  tekkesi  ve  müritleri  bulunan
            kullanan  şairlerinkiyle  karışmıştır.  Gerçek  Yunus’unkilerini   bir  Melameti-Kalenderî  şeyhiydi.  12.  yüzyıldan  itibaren
            diğerlerinden  ayırt  etmek  uzmanlık  işidir,  ama  uzmanların   Anadolu  dâhil  bütün  Ortadoğu  halk  süfiliğine  damgasını
            bile  işin  içinden  tam  çıkamadıklarını  söylemek  zorundayım.   vuran  bu  büyük  sufi  mektebi  yeterince  incelenmediği  için
            Bildiğimiz,  Yunus’un  Anadolu’nun  en  kaotik  çağı  olan  13.   bu  gerçeğin  farkına  varılmamıştı.  Başta  Mevlânâ  ve  Yunus
            yüzyılda yaşamış sufi bir şair olduğu, 15. yüzyılda Bektaşiler   Emre olmak üzere, birçok sufide gördüğümüz ilâhî cezbe ve
            tarafından  benimsenip  Bektaşî  Vilayetname’sinde  ona   aşka  dayalı  tasavvufî  hümanizma,  bu  büyük  şahsiyetlerin
            menkıbevî bir hayat icat edildiğidir.              fikirlerini  kuşatan  Melametî-Kalenderî  sufiliğinin  temelini
                                                               teşkil  ediyordu.  Özetlemek  gerekirse,  Yunus  Emre,  “bu  sûfî
               Yunus’un  tarihî  kişiliği  hakkında  Prof.  Dr.  Ahmet  Yaşar   mektebin en az Şems-i Tebrizî kadar güçlü bir mensubu”ydu.
            Ocak’ın  fikirlerine  yakın  durduğumu  ifade  etmek  isterim.   Mevlânâ’dan farkı, ilâhî aşk ve cezbe yoluna Şems gibi İranlı,
            Anadolu’nun  dinî  ve  sosyal  tarihi  üzerinde  çalışmaya  Fuat   yerleşik ve yüksek kültürden gelen bir sufi vasıtasıyla değil,
            Köprülü ve Abdülbaki Gölpınarlı’nın bıraktıkları yerden devam   Tapduk  Emre  gibi,  Hace  Ahmed-i  Yesevî’nin  izinden  giden,



                                                                                      KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM  25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32