Page 18 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 18
son şakırtılarının şimşeklendiği bedbaht iklimde kuvvet, onlarla iyi münasebetler geliştirmeyi bu kadar güzel ifade
son sözü söylemişe benziyordu. Böyle bir beldede güneşin edebilmektedir. Bu şiir tam da bugüne, bugünün doyumsuz
doğması bekleniyordu. Bu toprağın üç asırlık Müslüman vampirlerine, yamyamlarına, insanlığın bütün maddi ve
sahipleri bir gerçek sahip bekliyorlardı. manevi birikimlerini sömüren zalimlere hitap etmektedir.
Yine şu mısralar, bize, bugüne benzer mesajları
Yunus Emre: Zor Zamanlar İnsanı vermektedir:
Anlaşılabildiği üzere Yunus Emre bir bunalım toplumu Yetmiş iki millete bir göz ile bakmayan
insanı, bir zor zamanlar düşünürüdür. Denilebilir ki Yunus Şer'in evliyası ise hakikatte asidir.
Emre'yi Yunus Emre yapan da bu dönemin kendine has Hak nazar kıldugı câna bir göz ile bakmak gerek
nitelikleridir. Yunus Emre, döneminin sosyal, kültürel, Ana ki Hak nazar kıldı ben anı niçe yireyin
siyasal, ekonomik ve eğitimsel şartlarına bir cevaptır. Bu
öyle anlamlı bir cevaptır ki onun mesajlarının muhataplarını Bu ve benzeri dizelerde Yunus Emre, aslında insanlık
o günün insanlarıyla sınırlı kalmasını engellemişti. Ondandır değeri açısından hiç kimseyi diğerinden aşağı görmemektedir.
ki Yunus'un cevabı, o günlerden bugünlere uzanarak
günümüzün küresel terörüne, küresel bunalımına da cevap Yunus Emre'nin Divan'ı bu tür mesajlarla doludur. Onun
olmaktadır. Dolayısıyla bugünün küresel dünyası, bir düşünür bugüne en önemli mesajları da bu tür mesajlardır.
olarak, bir şair olarak Yunus'un mesajlarına her zamankinden
daha çok yönelmeyi düşünmelidir. Yunus Emre'yi yeni ve farklı Yunus, bir üyesi olduğu sosyoloji zemininde iki eserinde
bir bilinçle okumalıdır. Bu yeni okumadır ki günümüz insanının ortaya koyduğu sosyolojik okuma ile bugünün sosyolojisine
kendine gelmesinde, kendini gerçekleştirmesinde çok önemli güçlü seslenişte bulunmaktadır. Günümüz insanının ihtiyaç
katkılar sunacaktır. duyduğu samimiyet, insaniyet ve bağlılık, onun kişiliği, kimliği
ve dilinde mücessem bir şekilde 21. asrın bütün dünyasına
İşte bundan dolayı küreselleşmenin getirdiği sunulmaktadır.
olumsuzluklara, özellikle küresel şiddet, sevgisizlik, terör
ve savaşa karşı Yunus'un bakışından ilham alarak bilhassa (Ay Vakti Dergisi, Mayıs-Haziran 2021, 192. Sayısından Alıntıdır)
da Müslümanlar olarak buradan, bu topraklardan insanlığa
İslam'ın evrensel sevgi ve gönül dilini sunmak suretiyle barış
dünyası kurulabilir.
Yunus Emre, dertlidir; onun hayatı zamanının derdiyle Seçilmiş Kaynakça
dertlenmiş bir hayattır. Yunus Emre'nin düşüncesinde, o HATEMÎ, Hüseyin, “İnsan Hakları Öğretisi Açısından Yunus Emre'nin
günün insanlarının huzursuzluğuna çözüm üretme fikri Dünya Görüşünün Değerlendirilmesi” Yunus Emre (Makalelerden Seçmeler),
temeldir. O dertli bir insan olduğu için toplumunun ve bütün Haz. H. Özbay - M. Tatcı, MEBY., s. 175-191, Ankara 1994.
bir insanlığın acı ve kederleriyle ilgilenen bir gönül ve sevgi KARAKOÇ, Sezai, Yunus Emre, 3. bs. Diriliş Yayınları, İstanbul 1977.
adamıdır. KÖPRÜLÜ, M. Fuat, Türk Edebiyatında Ilk Mutasavvıflar, 2. bs. Ankara
1965.
Bugün maddi olarak insanlık çok büyük bir birikime OKUMUŞ, Ejder, “Küresel Durum-Problemi, Evrensel Barış ve İslam”,
sahip olmasına rağmen sevgisizlik gibi büyük bir problemle Diyanet İlmi Dergi, 44/3, Temmuz-Ağustos-Eylül 2008.
karşı karşıya bulunmaktadır. Yunus Emre'nin mesajları, OKUMUŞ, Ejder, "Küreselleşme ve Yunus Emre", s. 703-749, X.
işte bu sevgisizliğe karşı sevgiyi inşa ederek yeni bir dünya Uluslararası Yunus Emre Sevgi Bilgi Şöleni Bildirileri, Eskişehir Osmangazi
kurabilecek mahiyettedir. Esasen bu sebeple de günümüzün Üniversitesi Basımevi, Eskişehir 2011.
acılı, dertli, ızdıraplı dünyasına hitap edebilmektedir.
TANPINAR, Ahmet Hamdi, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, 2. bs. IÜEFY,
İstanbul 1956.
Yunus Emre: Bugüne Mesajının Derinliği (Makalelerden Seçmeler), s. 429-439, Haz. H. Özbay-M. Tatcı, MEBY,
TOPÇU, Nurettin, “Yunus Emre'de Vahdet-i Vücud”, Yunus Emre
Ankara 1994.
Bugünün kaos dünyasına, maddi çıkar ve iktidar
TURAN, Osman, Selçuklular ve Islâmiyet, Ötüken Yayınları, İstanbul
hesabından başka hiçbir hesabı olmayan büyüklenmiş 2005.
zalim küresel aktörlerin istedikleri yere girerek ekini ve nesli
TURAN, Osman, Selçuklular Tarihi ve Türk-Islam Medeniyeti, 8. bs.
yok ettikleri, fesat çıkardıkları, zayıfı ezdikleri bu dünyaya Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1999.
Anadolu'nun bir köşesinden çıkmış bir insan, bir şair, bir
düşünür olarak Yunus Emre'nin mesajı oldukça derindir, GÖLPINARLI, Abdülbâki, Yunus Emre Risalat al-Nushiyya ve Divân,
derinliklidir. Madden güçlü ama mutsuz olan, ezeniyle Eskişehir Turizm ve Tanıtma Derneği Yayını, Eskişehir 1965.
ezileniyle huzursuzluğun doruk noktasında bulunan günümüz TİMURTAŞ, F.Kadri, Yunus Emre Divânı, Kültür Bakanlığı Yayını, Ankara
insanına Yunus Emre iyilik, kardeşlik, barış ve adalet mesajları 1980.
vermektedir. Şu dizeleri başka nasıl anlaşılabilir ki: TATCI, Mustafa, Yunus Emre Risâletü'n-Nushiyye Tenkitli Metin, H
Yayınları, İstanbul 2008.
Nazar eyle itiri, bazar eyle götürü, TATCI, Mustafa, Yunus Emre Divânı (Tıpkı Basım) H Yayınları, İstanbul
Yaradılanı hoş gör, Yaradan’dan ötürü 2008.
TATCI, Divân-ı Yunus Emre, Mustafa 2008.
Bu dizeler, o kadar önemli bir mesajla yüklüdür ki hem OKUMUŞ, Ejder, Yunus Emre Nasihat Kitabı, İnsan Yayınları, İstanbul
İslam kardeşliğini hem de diğer insanlara iyi gözle bakmayı, 2018.
16 KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM