Page 18 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 18

son  şakırtılarının  şimşeklendiği  bedbaht  iklimde  kuvvet,   onlarla  iyi  münasebetler  geliştirmeyi  bu  kadar  güzel  ifade
           son  sözü  söylemişe  benziyordu.  Böyle  bir  beldede  güneşin   edebilmektedir. Bu şiir tam da bugüne, bugünün doyumsuz
           doğması  bekleniyordu.  Bu  toprağın  üç  asırlık  Müslüman   vampirlerine,  yamyamlarına,  insanlığın  bütün  maddi  ve
           sahipleri bir gerçek sahip bekliyorlardı.          manevi birikimlerini sömüren zalimlere hitap etmektedir.

                                                                 Yine  şu  mısralar,  bize,  bugüne  benzer  mesajları
              Yunus Emre: Zor Zamanlar İnsanı                 vermektedir:

              Anlaşılabildiği  üzere  Yunus  Emre  bir  bunalım    toplumu     Yetmiş iki millete bir göz ile bakmayan
           insanı,  bir  zor  zamanlar  düşünürüdür.  Denilebilir  ki  Yunus   Şer'in evliyası ise hakikatte asidir.
           Emre'yi  Yunus  Emre  yapan  da  bu  dönemin  kendine  has   Hak nazar kıldugı câna bir göz ile bakmak gerek
           nitelikleridir.  Yunus  Emre,  döneminin  sosyal,  kültürel,   Ana ki Hak nazar kıldı ben anı niçe yireyin
           siyasal,  ekonomik  ve  eğitimsel  şartlarına  bir  cevaptır.  Bu
           öyle anlamlı bir cevaptır ki onun mesajlarının muhataplarını   Bu  ve  benzeri  dizelerde  Yunus  Emre,  aslında  insanlık
           o günün insanlarıyla sınırlı kalmasını engellemişti. Ondandır   değeri açısından hiç kimseyi diğerinden aşağı görmemektedir.
           ki  Yunus'un  cevabı,  o  günlerden  bugünlere  uzanarak
           günümüzün  küresel  terörüne,  küresel  bunalımına  da  cevap   Yunus Emre'nin Divan'ı bu tür mesajlarla doludur. Onun
           olmaktadır. Dolayısıyla bugünün küresel dünyası, bir düşünür   bugüne en önemli mesajları da bu tür mesajlardır.
           olarak, bir şair olarak Yunus'un mesajlarına her zamankinden
           daha çok yönelmeyi düşünmelidir. Yunus Emre'yi yeni ve farklı   Yunus, bir üyesi olduğu sosyoloji zemininde iki eserinde
           bir bilinçle okumalıdır. Bu yeni okumadır ki günümüz insanının   ortaya koyduğu sosyolojik okuma ile bugünün sosyolojisine
           kendine gelmesinde, kendini gerçekleştirmesinde çok önemli   güçlü  seslenişte  bulunmaktadır.  Günümüz  insanının  ihtiyaç
           katkılar sunacaktır.                               duyduğu samimiyet, insaniyet ve bağlılık, onun kişiliği, kimliği
                                                              ve dilinde mücessem bir şekilde 21. asrın bütün dünyasına
              İşte   bundan   dolayı   küreselleşmenin   getirdiği   sunulmaktadır.
           olumsuzluklara,  özellikle  küresel  şiddet,  sevgisizlik,  terör
           ve  savaşa  karşı  Yunus'un  bakışından  ilham  alarak  bilhassa   (Ay Vakti Dergisi, Mayıs-Haziran 2021, 192. Sayısından Alıntıdır)
           da  Müslümanlar  olarak  buradan,  bu  topraklardan  insanlığa
           İslam'ın evrensel sevgi ve gönül dilini sunmak suretiyle barış
           dünyası kurulabilir.

              Yunus  Emre,  dertlidir;  onun  hayatı  zamanının  derdiyle      Seçilmiş Kaynakça
           dertlenmiş  bir  hayattır.  Yunus  Emre'nin  düşüncesinde,  o   HATEMÎ, Hüseyin, “İnsan Hakları Öğretisi Açısından Yunus Emre'nin
           günün  insanlarının  huzursuzluğuna  çözüm  üretme  fikri   Dünya Görüşünün Değerlendirilmesi” Yunus Emre (Makalelerden Seçmeler),
           temeldir. O dertli bir insan olduğu için toplumunun ve bütün   Haz. H. Özbay - M. Tatcı, MEBY., s. 175-191, Ankara 1994.
           bir insanlığın acı ve kederleriyle ilgilenen bir gönül ve sevgi   KARAKOÇ, Sezai, Yunus Emre, 3. bs. Diriliş Yayınları, İstanbul 1977.
           adamıdır.                                             KÖPRÜLÜ, M. Fuat, Türk Edebiyatında Ilk Mutasavvıflar, 2. bs. Ankara
                                                              1965.
              Bugün  maddi  olarak  insanlık  çok  büyük  bir  birikime   OKUMUŞ,  Ejder,  “Küresel Durum-Problemi, Evrensel Barış ve İslam”,
           sahip olmasına rağmen sevgisizlik gibi büyük bir problemle   Diyanet İlmi  Dergi, 44/3, Temmuz-Ağustos-Eylül  2008.
           karşı  karşıya  bulunmaktadır.  Yunus  Emre'nin  mesajları,   OKUMUŞ,    Ejder,    "Küreselleşme  ve  Yunus  Emre",  s.  703-749,    X.
           işte bu sevgisizliğe karşı sevgiyi inşa ederek yeni bir dünya   Uluslararası Yunus Emre Sevgi Bilgi Şöleni Bildirileri, Eskişehir Osmangazi
           kurabilecek mahiyettedir. Esasen bu sebeple de günümüzün   Üniversitesi Basımevi, Eskişehir 2011.
           acılı, dertli, ızdıraplı dünyasına hitap edebilmektedir.
                                                                 TANPINAR, Ahmet Hamdi, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, 2. bs. IÜEFY,
                                                              İstanbul 1956.
              Yunus Emre: Bugüne Mesajının Derinliği          (Makalelerden  Seçmeler),  s.  429-439,  Haz.  H.  Özbay-M.  Tatcı,  MEBY,
                                                                 TOPÇU,  Nurettin,  “Yunus  Emre'de  Vahdet-i  Vücud”,  Yunus  Emre
                                                              Ankara 1994.
              Bugünün  kaos  dünyasına,  maddi  çıkar  ve  iktidar
                                                                 TURAN,  Osman,  Selçuklular  ve  Islâmiyet,  Ötüken  Yayınları,  İstanbul
           hesabından  başka  hiçbir  hesabı  olmayan  büyüklenmiş   2005.
           zalim küresel aktörlerin istedikleri yere girerek ekini ve nesli
                                                                 TURAN,  Osman,  Selçuklular  Tarihi  ve  Türk-Islam  Medeniyeti,  8.  bs.
           yok  ettikleri,  fesat  çıkardıkları,  zayıfı  ezdikleri  bu  dünyaya   Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1999.
           Anadolu'nun  bir  köşesinden  çıkmış  bir  insan,  bir  şair,  bir
           düşünür  olarak  Yunus  Emre'nin  mesajı  oldukça  derindir,   GÖLPINARLI,  Abdülbâki,  Yunus  Emre  Risalat  al-Nushiyya  ve  Divân,
           derinliklidir.  Madden  güçlü  ama  mutsuz  olan,  ezeniyle   Eskişehir Turizm ve Tanıtma Derneği Yayını, Eskişehir 1965.
           ezileniyle huzursuzluğun doruk noktasında bulunan günümüz   TİMURTAŞ, F.Kadri, Yunus Emre Divânı, Kültür Bakanlığı Yayını, Ankara
           insanına Yunus Emre iyilik, kardeşlik, barış ve adalet mesajları   1980.
           vermektedir. Şu dizeleri başka nasıl anlaşılabilir ki:  TATCI,  Mustafa,  Yunus  Emre  Risâletü'n-Nushiyye  Tenkitli  Metin,  H
                                                              Yayınları, İstanbul 2008.
                     Nazar eyle itiri, bazar eyle götürü,        TATCI, Mustafa, Yunus Emre Divânı (Tıpkı Basım) H Yayınları, İstanbul
                   Yaradılanı hoş gör, Yaradan’dan ötürü      2008.
                                                                 TATCI, Divân-ı Yunus Emre, Mustafa 2008.
              Bu  dizeler,  o  kadar  önemli  bir  mesajla  yüklüdür  ki  hem   OKUMUŞ, Ejder, Yunus Emre Nasihat Kitabı, İnsan Yayınları, İstanbul
           İslam kardeşliğini hem de diğer insanlara iyi gözle bakmayı,   2018.



            16 KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23