Page 15 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 15

Yunus’a Göre

                      Dünyaya Gelmekten Murat Nedir?





                                            Prof. Dr. Bilal KEMİKLİ
                           Uludağ Üniversitesi Ilahiyat  Fakültesi Dekanı


               Daha  evvel  Yunus  Emre'nin  dünya  tasavvuruna  dair  bir   çok  olan  meta;  değerli,  müşteri  bulan  ve  talep  edilen  mal
            makale  kaleme  almıştım.  Onun  şiirlerinden  yola  çıkarak   olmalıdır.  Zira  beytin  tazammununda,  değerli  mallarımı
            dünyaya yüklediği anlamları tahlil etmeye matuf bu makale,   pazara getirdim, burada kalıcı değilim, satıp gideceğim diyen
            daha  sonra  kitaplardan  birinde  yerini  aldı.  Orada,  kendisini   bir  tüccarın  resmi  çıkar  karşımıza.  Neyi,  nerede  ve  nasıl
            "bezirgâna"  benzeten  şairin,  dünyayı  bir  pazar  yerine   sunacağını  bilen  bir  pazarcı...  Nedir  bu  pazarcının  dünya
            benzettiği  hususuna  atıfta  bulunmuştuk.  Pazar  kurulur,   pazarında arz ettiği kıymetli malları? Tabi ki kelamıdır. Kelam,
            insanlar gelir alış verişini yaparlar, hanelerinin yolunu tutarlar.   oktur;  hedefine  ulaşır,  orada  iz  bırakır,  kalır.  Bir  bakıma
            Saati  gelince  de  pazarcılar  tezgâhlarını  kapatır  giderler.   tohumdur, insan toprağına atılan kemâl tohumu.
            Dedem Korkut'un dediği gibi, "gelimli-gidimli" dünya…
                                                                  Yunus, bu dünya pazarında Tabduk Emre kapısına kırk yıl
              Benim bunda kararım yok ben bunda gitmeye geldim   doğru odun taşıyarak, hizmet, himmet ve aşk iksiriyle sözünü
                 Bezirgânım metâım çok alana satmaya geldim.   kelama  tebdil  ettirebilmiştir.  Söz,  çileyle  âdeta  haddeden
                                                               geçerek arınmış, incelmiş ve demlenmiştir.
               Burada karar kılacak değiliz; geleceğiz, alış verişimizi yapıp
            gideceğiz. Burada dikkat çeken husus, satılacak metanın çok   Böylece onun kelamı, nadide bir iksir olarak gönül mülkünü
            olduğuna vurgu yapmasıdır. Meta, ticari değeri olan maldır.   ihya  ve  inşa  etmiştir.  Bu  iksirin  muhtevasında  sadece  bilgi
            Evet, meta mal ve servet anlamına gelir. Ancak her mal, kolay   yoktur, amel ve tecrübe vardır. O sebepten pazarda kolayca
            kolay müşteri bulamaz. "Müşterisiz meta zâyidir" fehvasınca,   alıcı  bulmuş,  söylene  söylene  gönül  coğrafyamızın  bütün
            değeri  olmayan  bir  malın  pazara  getirilip  sunulması,  en   köşelerini  dolaşmış,  gönül  bahçelerinin  bakımını  yaparak
            azından zaman kaybına sebeptir. O bakımdan Yunus'a göre   bugünlere kadar gelmiştir. Onu satan bezirgân, bedenen bu



                                                                                      KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM  13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20