Page 38 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 38

Sıraladığımız isimler tasavvuf deryasından beslenen ve bu   kullanan  Cemal  Süreya  sizce  de  halk  şiirinin  hakkını  teslim
           anlamda Yunus Emre şiirinden etkilenmeleri gayet doğal olan   ederken o damarın Yunus Emre gibi güçlü temsilcilerinin dile
           isimler.  Yunus  şiirinin  çekim  gücüne  kapılan  şairler  sadece   olan katkılarına dikkat çekmemiş midir?
           tasavvuf ehli midir? Tabi ki hayır!
                                                                 Toplumcu gerçekçi şairlerden olan Nazım Hikmet de “Türk
              Rıza  Tevfik,  Necip  Fazıl,  Burhan  Toprak,  Hâlide  Nusret   Köylüsü” şiirinde: “O, Yûnusû biçâredir/  Baştan ayağa yâredir/
           Zorlutuna,  Abdürrahim  Karakoç,  Enis  Behiç  Koryürek,  Arif   Ağu  içer  su  yerine”  diyerek  Yunus  Emre’nin  “Miskin  Yunus
           Nihat  Asya,  Behçet  Kemal  Çağlar,  Fuat  Bayramoğlu,  Bedri   biçâreyim/ Baştan ayağa yâreyim/ Dost elinde avareyim/ Gel
           Rahmi Eyüboğlu, Behçet Necatigil, İlhan Geçer, Salah Birsel,   gör beni aşk neyledi” şiirine gönderme yapmaktadır.
           Hâlil  Soyuer,  Bekir  Sıtkı  Erdoğan,  Nüzhet  Erman,  Bahattin
           Karakoç, Ayhan İnal, Hilmi Yavuz, Ali Akbaş, Arif Ay, Muhsin   “Bizim en önemli kökenimiz Anadolu Orta Çağ’ıdır.” diyen
           İlyas Subaşı, Bestami Yazgan…                      ve Yunus'u "taptaze ve şah bir horoz sesi" olarak betimleyen
                                                              İkinci  Yeni  şairi  Ece  Ayhan  da  bu  etkilenme  çemberi  içinde
              “Bu  tesir,  sadece  Anadolu  coğrafyasıyla  da  kalmamış,   yerini almıştır. Ünlü “Yort Savul” şiiri adını Yunus Emre'nin bir
           Türkçenin  konuşulduğu  her  yerde  Yunus,  şairleri  etkilemiş,   şiirinde geçen
           onun  takipçileri  bu  coğrafyalarda  da  yetişmiştir.  Özellikle
           makamı da bulunan Azerbaycan’da bu tesir çok güçlüdür. Yine   “Padişahı kim bileydi kul itmese yort savul”
           Kıbrıs Türk şiirinde de Yunus sevgisi çok yoğundur.” (2)
                                                                 mısrasından almıştır.
              Azerbaycan’da,  “O,  Türk’ün  ve  Türkçenin  varlık  sesidir!”
           diyen  Bahtiyar  Vahapzade,  Anar  Rızayev,  Memmed  Aslan,   Azerbaycan  şiirinin  en  büyük  isimlerinden  biri  olan
           Batı  Trakya’dan  Ali  Rıza  Saraçoğlu,  Kosova’dan  Bayram   Bahtiyar Vahapzade’nin: “Efsane mi, gerçek mi? Bu insan nice
           İbrahim, Üsküp’ten Fahri Ali, Kırgızistan’dan Altınbeg İsmailov   insan?/ Varlık sesidir, kopmuş, o Türk'ün kopuzundan.” diye
           bu etkilenme zincirinden sadece birkaçıdır.        anlattığı Yunus…

              “Biz şiiri, iman için bilmişiz.” diyen ve 20. yüzyılın Yunus   “Yunus’un  toprağına,/  Vardım  yüzüm  sürmeye,/  Sildim
           Emre’si diye anılan Necip Fazıl’ın:                gönül  pasını,/  Yanuben  aru  geldim.”  diyen  Rıza  Tevfik’in
                                                              gönlündeki Yunus…
                     “ Rüzgâra bir koku ver ki hırkandan
                       Gideyim izine doğru arkandan              Halide Nusret Zorlutuna’nın: “Kapında kul olmak ar değil
                    Bırakmam tutmuşum artık yakandan          bana,/  Toprağına  yüzüm  sürmek  dilerim./  Sen'den  gayri
                   Medet ey dervişim Yunus’um medet...”       kimse yâr değil bana,/ Bir görün Yunus'um görmek dilerim.”
                                                              diye taçlandırdığı Yunus…
              diye seslenişi ya da
                                                                 “Kalbini  gösterirdin  birini  sorsalardı,/  Kendisi  yoksa  bile
                   “Bir zaman dünyaya bir adam gelmiş;        yârinin  aşkı  vardı./  Senin  gözünde  Yunus,  her  yol  Hakk’a
                             Sayıları silmiş.                 çıkardı,/ Titriyorken biz bugün sonumuz toprak” diyen Faruk
                             BİR'e yönelmiş...                Nafiz’in dizelerindeki Yunus…
                              Bizim Yunus,
                             Bizim Yunus...”                     Bayrak  şairi  Arif  Nihat  Asya’nın:  “Çilen  var,  hakikatlerin
                                                              hâlisi.../  Meded,  ey  yolun,  rehberin  kendisi,/  Nebî  Yûnus’un
              mısralarını kaleme alması bu etkilenmenin itirafı değildir   vârisi/ Velî Yûnus’um!” diye seslendiği Yunus…
           de nedir?
                                                                 Daha nice şairin dizelerinde daha da ötesi gönlünde taht
              “Annem gizli gizli ağlardı, dilinde Yunus” mısralarının şairi   kurmayı başarmış Yunus… “Gelin bir nazar eylen, n’oldu bu
           Sezai  Karakoç  da  Yunus  Emre'nin  gönlünden,  ruhundan  ve   cihan içinde/ Niceler toprak oldu, bu az zaman içinde” diyen
           düşünce dünyasından etkilendiğini belirten şairler arasındadır.     Yunus.
           Sezai Karakoç: "Her büyük sanatçıda olduğu gibi Yunus Emre;
           estetik, son sınır ve hedef değil, belki ruhun büyük yaratışa   21. yüzyılda bugün hâlâ senden söz ediyorsak senin bu
           özenerek ileriye atılışındaki stildir.” diye anlatır Yunus’u.   sevgi  toprağına  ektiğin  tohumların  başka  başka  şairlerin
                                                              dizelerinde filizlenmesi sayesindedir.
              “Şiir, ruh pencerelerini Allah’a açtıkça şiirdir.” diyen Sezai
           Karakoç da Yunus’un peşinden giden şairler arasında çoktan
           yerini almıştır.                                                       Kaynakça

                      “Yunus ki süt dişleriydi Türkçenin         (1) GÖKDEMİR, Sevgi, GÖKDEMİR Ayvaz, Yunus Emre Güldeste, Kültür
                       Ne güzel biçmişti gök ekinini”         Bakanlığı Yayınları, Ankara 1993.

              mısralarıyla Yunus’un:                             (2) http://www.mucerret.com/portre/sairlerin-diliyle-yunus-emre/

              “Bu dünyada bir nesneye yanar içim, göynür özüm    ÖZÇELİK, Mustafa, Bizim Yunus, Nar Yayınları, Ankara 2013.
                    Yiğit iken ölenlere gök ekini biçmiş gibi”
                                                                 https://islamansiklopedisi.org.tr/yunus-emre
              mısralarındaki  imgesel  benzetmesini  dönüştürerek



            36 KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43