Page 42 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 42

Yunus,  dünya  için  uzun  emeller  beslemenin  cahillik   Görmez misin Mustafâ'yı niçe bekledi vefâyı
           olduğunu dile getirmiş, insanın Karun kadar nimete de sahip   Ümmetiçün ol safâyı ümmet ana irse gerek
           olsa ölümün onu yok edeceğini vurgulamıştır:
                                                                   Beklerisen dîn gayretin virmegil nefse murâdın
                                                                     Yûnus Nebî salâvâtın ‘ışkıla degürse gerek
               Berk yapıştın şol dünyaya, koyup gitmeyesin gibi
                 Karanu yalınız sinde, varıp yatmayasın gibi     Yunus'un  ölüm  algısını  Kur'an-ı  Kerim'deki  birçok  âyet
                                                              ile  hadiste  zikredilen  “yaşatan  ve  öldüren  Allah'tır,”  inancı
                                                              şekillendirir. Bu sebeple insan için çok önemli bir hadise olan ve
              İbret almak için insanın çevresine bakması çok önemlidir:  onun iradesi dışında vuku bulan ölüm fiilinin gerçekleştirilmesi
                                                              ancak Allah’ın emriyle mümkündür. Ölen kişi öncelikle bedenî
                Günde birin gide durur, komşun sefer ede durur  faaliyetlerden kesilir. Ruh için ise değişen fazla bir şey yoktur.
               Ecel bir bir yuda durur, bu dünyaya mağrur nedir  O,  bedeni  terk  eder.  Hepsi  o  kadar.  İşte  ruhun  bedeni  terk
                                                              ettiği bu ana “ecel” denir. Ecel, ilahî takdir ile insana verilen
              Yunus  dünya  hakkında  şunları  söyler:  “Dünya  hayatı  bir   ömrün sonudur. Artık dünya geride kalmıştır. Şimdi başka bir
           oyun  ve  oyalanmadan  başka  bir  şey  değildir.”  Sultanların   âlemde, başka bir hayat başlar. Bu hayatın ilk durağı kabirdir.
           bile  mal  ve  mülklerini  koyup  gittikleri  bu  dünyanın  sevgi   Yunus'a  göre  Münker  ile  Nekir,  kişilerin  kendi  amellerinden
           ve  şefkatinin  asla  samimi  ve  bâki  olmadığını  eserlerinde   ibarettir.  Ameller  iyiyse  her  şey  yolunda  demektir.  Bunun
           anlatmıştır:                                       için onun tavsiyeleri, duaları ve yakarışları sınırsızdır. Ancak
                                                              en önemlisi, mezara girmeden girmiş gibi davranarak ahiret
                   Ey dünyaya aldanan, hayırla ihsan kanı     endişesinden kurtulmaktır:
                     Unuttun ahireti, şefkatle iman kanı
                                                                      Ahir bir gün ölürsün, ölüm vardır bilirsin
               Bakma bu dünya yüzüne, aldanma halkın sözüne          Kamulardan ayrılıp, varıp sinde yattın tut
              Dönüp didar arzusuna, ol Hakk'a yüz tutmak gerek      Soru hesap olmayısar, dünya ahiret koyana
                                                                  Münker Nekir ne sorar, tek olucak cümle murad

              Dünyayı  bir  imtihan  yurdu  olarak  gören  Yunus  Emre,   Bu noktadan itibaren ahiret yolculuğu iki ayrı kapıya açılır:
           kimseye  kalmayan  bu  fâni  hayatı  ahirete  değişmemek,   İyiler ve kötüler, Sırat Köprüsünden itibaren ayrılır: Cennet ve
           gece  gündüz  itaatte  olmak,  doğru  bir  yol  üzere  yürüyerek   cehennem.
           ölümü  anıp  ağlamak,  nefsin  istediklerini  vermemek,  ana-
           baba  hakkına  riayet,  velhasıl  Muhammed  Mustafa'nın  has   Kendisini  cehennemde  düşünmek  bile  istemez.  Zira
           ümmetinden  olabilmek  için  gayret  sarf  etmek  gerektiğini   cenneti de istemez. Çünkü cennette de iki grup insan vardır:
           sık sık öğütler. Bütün bunların başarılabilmesi için öncelikle   İyi olanlar ve iyinin iyisi olanlar. İkinci grup için mükâfatların
           gafletten  uyanıp  günahlara  tövbe  etmek  ve  iyi  ameller   en muhteşemine orada kavuşulur: Didar!.. Yani Cemalullah…
           yapmak gerekir. İlk adımın ise dinin direği olan “namaz kılmak”   Allah'ın, kıyamet günü sonsuz güzelliğiyle hakeden kullarına
           olduğunu söyler:                                   cemalini göstermesi…
                Müsülmânam diyen kişi şartı nedür bilse gerek           Bize Didar gerek dünya gerekmez,
              Tanrı'nun buyrugın tutup biş vakt namâz kılsa gerek        Bize mana gerek dava gerekmez

                Tanla turup başun kaldur ellerüni suya daldur    Yunus, “Didar” olmayan cenneti gereksiz bulur, inanıyoruz
              Hem şeytânun boynını ur hem nefs dahı ölse gerek  ki Yunus mutlu öldü zira o, ölümü gerçek sevgili olan Allah'a
                                                              kavuşmanın  ilk  adımı  olarak  gördü  ve  o  bilinçle  dünyadan
                Kılurısan tan namâzın Hak'la ola hem niyâzın  göçüp gitti. Ölümü bir güzellik, bir başlangıç bildi:
                Ahiretde ‘izz ü nâzun varup anda bulsa gerek
                                                                            “Bir garip ölmüş diyeler
                 Öyle namâzın kılasın her ne dilersen bulasın               Üç günden sonra duyalar
                 Tamu'dan âzâd olasın kullar âzâd olsa gerek                  Soğuk su ile yuyalar
                                                                             Şöyle garip bencileyin”
                    Ol ikindiyi kılanlar arı dirlik dirilenler
                Olardur Hakk'a irenler her dem anlar irse gerek
                                                                                  Kaynakça:
                 Ahşam durur üç farîza tagca günâhun arıda
                 Eyü ‘amellerün sinde şem ü çerâg olsa gerek     PALA, İskender, Kongre ve Sempozyum Bildirileri Dizisi: 2, Uluslararası
                                                              Yunus  Emre  Sempozyumu  Bildirileri,  Atatürk  Kültür,  Dil  ve  Tarih  Yüksek
                 Yatsu namâzına ol hâzır hâzırları sever Kâdir  Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, sayı: 69, Ankara, 7-10 Ekim
                Îmânun eksügin bitür îmân pîş-rev olsa gerek  1991.
              Her kim bu sözden almadı biş vakt namâzı kılmadı   PALA, İskender, OD, Kapı Yayınları,İstanbul 2011.
                Bilün müsülmân olmadı ol Tamu'ya girse gerek
                                                                 https://yunusemresiirleri.blogspot.com/
                  Bildünise cemâ‘ati hâzır olanlar Cennet'i
                 Ger kâhillik kılurısan münâfıkdan olsa gerek



            40 KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47