Page 42 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 42
Yunus, dünya için uzun emeller beslemenin cahillik Görmez misin Mustafâ'yı niçe bekledi vefâyı
olduğunu dile getirmiş, insanın Karun kadar nimete de sahip Ümmetiçün ol safâyı ümmet ana irse gerek
olsa ölümün onu yok edeceğini vurgulamıştır:
Beklerisen dîn gayretin virmegil nefse murâdın
Yûnus Nebî salâvâtın ‘ışkıla degürse gerek
Berk yapıştın şol dünyaya, koyup gitmeyesin gibi
Karanu yalınız sinde, varıp yatmayasın gibi Yunus'un ölüm algısını Kur'an-ı Kerim'deki birçok âyet
ile hadiste zikredilen “yaşatan ve öldüren Allah'tır,” inancı
şekillendirir. Bu sebeple insan için çok önemli bir hadise olan ve
İbret almak için insanın çevresine bakması çok önemlidir: onun iradesi dışında vuku bulan ölüm fiilinin gerçekleştirilmesi
ancak Allah’ın emriyle mümkündür. Ölen kişi öncelikle bedenî
Günde birin gide durur, komşun sefer ede durur faaliyetlerden kesilir. Ruh için ise değişen fazla bir şey yoktur.
Ecel bir bir yuda durur, bu dünyaya mağrur nedir O, bedeni terk eder. Hepsi o kadar. İşte ruhun bedeni terk
ettiği bu ana “ecel” denir. Ecel, ilahî takdir ile insana verilen
Yunus dünya hakkında şunları söyler: “Dünya hayatı bir ömrün sonudur. Artık dünya geride kalmıştır. Şimdi başka bir
oyun ve oyalanmadan başka bir şey değildir.” Sultanların âlemde, başka bir hayat başlar. Bu hayatın ilk durağı kabirdir.
bile mal ve mülklerini koyup gittikleri bu dünyanın sevgi Yunus'a göre Münker ile Nekir, kişilerin kendi amellerinden
ve şefkatinin asla samimi ve bâki olmadığını eserlerinde ibarettir. Ameller iyiyse her şey yolunda demektir. Bunun
anlatmıştır: için onun tavsiyeleri, duaları ve yakarışları sınırsızdır. Ancak
en önemlisi, mezara girmeden girmiş gibi davranarak ahiret
Ey dünyaya aldanan, hayırla ihsan kanı endişesinden kurtulmaktır:
Unuttun ahireti, şefkatle iman kanı
Ahir bir gün ölürsün, ölüm vardır bilirsin
Bakma bu dünya yüzüne, aldanma halkın sözüne Kamulardan ayrılıp, varıp sinde yattın tut
Dönüp didar arzusuna, ol Hakk'a yüz tutmak gerek Soru hesap olmayısar, dünya ahiret koyana
Münker Nekir ne sorar, tek olucak cümle murad
Dünyayı bir imtihan yurdu olarak gören Yunus Emre, Bu noktadan itibaren ahiret yolculuğu iki ayrı kapıya açılır:
kimseye kalmayan bu fâni hayatı ahirete değişmemek, İyiler ve kötüler, Sırat Köprüsünden itibaren ayrılır: Cennet ve
gece gündüz itaatte olmak, doğru bir yol üzere yürüyerek cehennem.
ölümü anıp ağlamak, nefsin istediklerini vermemek, ana-
baba hakkına riayet, velhasıl Muhammed Mustafa'nın has Kendisini cehennemde düşünmek bile istemez. Zira
ümmetinden olabilmek için gayret sarf etmek gerektiğini cenneti de istemez. Çünkü cennette de iki grup insan vardır:
sık sık öğütler. Bütün bunların başarılabilmesi için öncelikle İyi olanlar ve iyinin iyisi olanlar. İkinci grup için mükâfatların
gafletten uyanıp günahlara tövbe etmek ve iyi ameller en muhteşemine orada kavuşulur: Didar!.. Yani Cemalullah…
yapmak gerekir. İlk adımın ise dinin direği olan “namaz kılmak” Allah'ın, kıyamet günü sonsuz güzelliğiyle hakeden kullarına
olduğunu söyler: cemalini göstermesi…
Müsülmânam diyen kişi şartı nedür bilse gerek Bize Didar gerek dünya gerekmez,
Tanrı'nun buyrugın tutup biş vakt namâz kılsa gerek Bize mana gerek dava gerekmez
Tanla turup başun kaldur ellerüni suya daldur Yunus, “Didar” olmayan cenneti gereksiz bulur, inanıyoruz
Hem şeytânun boynını ur hem nefs dahı ölse gerek ki Yunus mutlu öldü zira o, ölümü gerçek sevgili olan Allah'a
kavuşmanın ilk adımı olarak gördü ve o bilinçle dünyadan
Kılurısan tan namâzın Hak'la ola hem niyâzın göçüp gitti. Ölümü bir güzellik, bir başlangıç bildi:
Ahiretde ‘izz ü nâzun varup anda bulsa gerek
“Bir garip ölmüş diyeler
Öyle namâzın kılasın her ne dilersen bulasın Üç günden sonra duyalar
Tamu'dan âzâd olasın kullar âzâd olsa gerek Soğuk su ile yuyalar
Şöyle garip bencileyin”
Ol ikindiyi kılanlar arı dirlik dirilenler
Olardur Hakk'a irenler her dem anlar irse gerek
Kaynakça:
Ahşam durur üç farîza tagca günâhun arıda
Eyü ‘amellerün sinde şem ü çerâg olsa gerek PALA, İskender, Kongre ve Sempozyum Bildirileri Dizisi: 2, Uluslararası
Yunus Emre Sempozyumu Bildirileri, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek
Yatsu namâzına ol hâzır hâzırları sever Kâdir Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, sayı: 69, Ankara, 7-10 Ekim
Îmânun eksügin bitür îmân pîş-rev olsa gerek 1991.
Her kim bu sözden almadı biş vakt namâzı kılmadı PALA, İskender, OD, Kapı Yayınları,İstanbul 2011.
Bilün müsülmân olmadı ol Tamu'ya girse gerek
https://yunusemresiirleri.blogspot.com/
Bildünise cemâ‘ati hâzır olanlar Cennet'i
Ger kâhillik kılurısan münâfıkdan olsa gerek
40 KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM