Page 7 - KÜÇÜKÇEKMECE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DERGİSİ
P. 7
Anadolu İrfanının Sesi
Murat GÖZÜDOK
Küçükçekmece Millî Eğitim Müdürü
Yaşadığı çağın gidişatına, yaşanan zulüm ve istilalara; Yunus’un ahlakı asırlar ötesinden günümüz insanının
tevazu, hoşgörü, merhamet ve muhabbetle direnen ruhuna, gönlüne deva olacak bir iksirdir. Bu ahlak, İslam’dan
bir derviştir, Yunus Emre. O dertlidir, onun derdi insan beslenen ilâhî ahlâktır. O, hem Divanı’nda hem Risâletü’n-
kazanmaktır. Bunun ilk adımı yaratılmışların en şereflisi Nushiyye adlı eserinde bu ahlakı anlatır:
olan insana kim olduğunu ve niçin bu dünyada olduğunu
hatırlatmaktır. Bir avuç toprak biraz da suyum ben.
Neyimle övüneyim işte buyum ben.
Ne sözün varsa et kendine hitap,
Cümle gönülleri Allah için yap. Dizeleriyle tevazuyu yani alçakgönüllü olmayı öğütler. Ona
göre akıllı kişi hem dünyasını hem de ahiretini kibir yüzünden
Dizelerinden anlaşıldığı üzere Yunus, bir taraftan kendi asla heba etmez:
nefsiyle mücadele ederken diğer taraftan siyasî, sosyal ve
ekonomik sıkıntılarla savaşan Anadolu insanının kendine Kibrin öğüdünü tutarsan eğer,
gelme ve kendini bulmasına da rehberlik etmiştir. Biçemezsin tevazua bir değer.
Yunus’a göre dünyevî ihtiraslar, bitip tükenmeyen arzular, Kibirlinin yeri Siccîn içinde,
hakikî sevgiye engeldir. Hakikî sevgi, Allah sevgisidir. Bundan O yüzden olmadı hiç din içinde.
dolayı üç günlük dünyaya fazla bağlanmamak ve anlam
yüklememek gerekir. Yunus bu düşüncesini: (Siccîn: Cehennemde bir vadi.)
Yunus sen bu dünyaya niye geldin? Tasavvuf terbiyesi ile tekkelerde çile dolduran Âşık Yunus,
Gece gündüz Hakk’ı zikretsin dilin. insanımızı sadece tevazu, sabır, kanaat, merhamet, kardeşlik,
Enbiyaya uğramaz ise yolun, hoşgörü vb. soyut kavramlar üzerinden şekillendirmez, bütün
Göçtü kervan, kaldık dağlar başında. bu değerlere akıl da eşlik eder. Yunus’un bu bakış açısını
dizeleriyle ifade eder.
KÜÇÜKÇEKMECE MİLLÎ EĞİTİM 5